Sosyal medya, günümüzün vazgeçilmez bir parçası haline gelmişken, çocukların ve gençlerin psikolojik sağlığı üzerinde önemli etkiler yaratabilmektedir. Sosyal medya platformları, çocukların sosyal bağlantılarını güçlendirmelerine ve bilgiye erişim sağlamalarına olanak tanırken, aynı zamanda bazı psikolojik riskleri de beraberinde getirebilir. Gaziantep’teki psikologlar ve genç psikolog Psk. Orhan Çalışkan, çocukların sosyal medya kullanımının psikolojik etkilerini anlamak ve yönetmek için bazı önemli noktaları vurgulamaktadır. 1. Sosyal Medya ve Kendilik Algısı Sosyal medya, çocukların kendilik algısını ve özsaygısını etkileyebilir. Çocuklar, sosyal medya platformlarında başkalarının yaşamlarını sürekli olarak görebilir ve bu durum kendilerini yetersiz hissetmelerine neden olabilir. Gösterişli fotoğraflar ve idealize edilmiş yaşamlar, çocukların kendi yaşamlarını yetersiz bulmalarına yol açabilir. Bu durum, özsaygı sorunlarına ve düşük benlik algısına neden olabilir. 2. Anksiyete ve Depresyon Riskleri Araştırmalar, sosyal medya kullanımının çocuklarda anksiyete ve depresyon risklerini artırabileceğini göstermektedir. Sosyal medya üzerinde maruz kalınan olumsuz yorumlar, siber zorbalık ve karşılaştırma baskısı, çocuklarda kaygı ve depresyon belirtilerini tetikleyebilir. Çocuklar, sosyal medyada gördükleri olumsuzluklarla başa çıkmakta zorlanabilir ve bu da ruhsal sağlıklarını olumsuz etkileyebilir. 3. Uyku Problemleri Sosyal medya, uyku düzenini bozabilecek bir etken olabilir. Çocuklar, gece geç saatlere kadar sosyal medya kullanabilir ve bu durum uyku kalitesini etkileyebilir. Uykusuzluk, zihinsel ve fiziksel sağlık sorunlarına yol açabilir ve genel ruh halini bozabilir. Sosyal medyanın, uyku alışkanlıkları üzerinde olumsuz etkileri gözlemlenmiştir ve bu konuda bilinçli olunması gerekmektedir. 4. Sosyal Beceriler ve İletişim Sosyal medya, çocukların sosyal becerilerini ve yüz yüze iletişim yeteneklerini etkileyebilir. Çocuklar, sanal ortamda sosyal etkileşimlerde bulunurken, gerçek yaşamda etkili iletişim becerilerini geliştirmek zor olabilir. Sosyal medya, yüz yüze iletişimin yerini alabilir ve bu durum çocukların sosyal becerilerinde eksikliklere neden olabilir. 5. Bilgi ve Eğitim Öte yandan, sosyal medya eğitim ve bilgi edinme açısından da faydalı olabilir. Eğitim içerikli paylaşımlar, öğretici videolar ve kaynaklar, çocukların bilgi edinmelerine yardımcı olabilir. Ancak, sosyal medya üzerindeki bilgilerin güvenilir ve doğru olduğundan emin olmak önemlidir. Yanlış bilgilendirme, çocukların bilgiye olan güvenini sarsabilir. Sosyal Medya Kullanımını Yönetme Önerileri
  1. Ebeveyn Denetimleri: Ebeveynler, çocukların sosyal medya kullanımını denetlemeli ve ekran süresi sınırları koymalıdır. Bu, çocukların sosyal medyayı sağlıklı bir şekilde kullanmalarına yardımcı olabilir.
  2. Eğitici İçerikler: Sosyal medya kullanımı sırasında çocuklara güvenilir ve eğitici içerikler sunmak, bilgi edinmelerini teşvik edebilir ve yanlış bilgilere maruz kalmalarını engelleyebilir.
  3. Açık İletişim: Çocuklarla sosyal medya kullanımı hakkında açık ve samimi bir iletişim kurmak, endişelerini paylaşmalarını sağlar ve olası sorunları erken aşamada çözebilir.
  4. Sosyal Becerilerin Desteklenmesi: Çocukların yüz yüze iletişim becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak, sosyal medya kullanımının olumsuz etkilerini dengeleyebilir. Sosyal etkinliklere katılmalarını teşvik edin.
  5. Dijital Detoks: Belirli aralıklarla dijital detoks yapmak, çocukların sosyal medya üzerindeki baskıyı azaltabilir ve zihinlerini dinlendirebilir.
Sonuç Sosyal medya, çocukların sosyal yaşamlarını ve bilgi edinme süreçlerini etkileyen güçlü bir araçtır. Ancak, sosyal medyanın psikolojik etkilerini anlamak ve yönetmek önemlidir. Gaziantep’teki psikologlar ve Psk. Orhan Çalışkan, çocukların sosyal medya kullanımını dengelemelerine yardımcı olabilecek stratejiler sunarak, zihin sağlıklarını korumalarına destek olabilirler. Ebeveynler, çocuklarının sosyal medya kullanımını bilinçli bir şekilde yöneterek, ruhsal sağlıklarını ve genel yaşam kalitelerini iyileştirebilirler.